ing. Martina Kočí - bič na kila navíc!

pořiďte dárkový poukaz
Praktické info

 / Rady k nakupování potravin

Ne každý je v obchodě jako ryba ve vodě, ale jíst se musí. Zde je pár rad, na co se zaměřit při nákupu potravin:

   1) Před nákupem si projděte týdenní jídelníček nebo si rozmyslete, co budete chtít
       jíst a připravte si seznam.
   2) Na nákup vyrazte najedení, lépe se pak vyhnete pokušením koupit i nevhodné
       potraviny.
   3) U všech produktů věnujte pozornost datu trvanlivosti.
   4) Dávejte přednost výrobkům se značkou kvality.
   5) Čtěte složení výrobku - dozvíte se mnohem důležitější informace, než které jsou
       uvedeny na přední straně.


  1. Pečivo
    • Dejte přednost celozrnnému před bílým. Ne každé tmavé je ale celozrnné. Podrobnosti o výběru najdete zde.
  1. Ovoce a zelenina
    • Nakupte to, co máte v jídelníčku, ale i něco navíc. Nezapomeňte třeba na citrony, které je dobré pít s vodou každý den pro nastartování metabolismu. Dávejte přednost českým produktům a rozhodně nekupujte povadlé nebo dokonce nahnilé.
  1. Maso
    • Dávejte přednost netučnému, jako je drůbeží, ale v rámci pestrého jídelníčku je možné koupit i jiné.
  1. Mléčné výrobky
    • Pro dobrou stavbu kostí a správné trávení je dobré jíst dostatečné množství mléčných výrobků. I v těch je ale spousta chemikálií. Nejlépe se jim vyhnout tak, že koupíte pouze čisté bílé produkty bez ovocných složek a do nich si dáte vlastní ovoce. Např. bílý jogurt s čerstvými jahodami je ideální.
  1. Přílohy
    • U těstovin nebo rýže je vhodnější zvolit celozrnné varianty. Vždy je ale hlavní, aby Vám jídlo chutnalo. Pokud tedy nemáte rádi celozrnné těstoviny, kupte si raději pšeničné, z energetického hlediska jsou na tom téměř stejně.
  1. Oleje
    • Oleje vybíráme za studena lisované (extra virgin). Olej je v tomto případě získaný mechanickým lisováním bez použití chemie, čímž se zachovává přírodní kvalita a maximální množství antioxidantů, vitamínů a minerálních látek. Takový olej je ovšem zbytečné používat k tepelné úpravě, tou se tyto látky ztrácejí.
  1. Tuky
    • Zvýšenou pozornost je třeba věnovat ztuženým tukům – těm je vhodné se zcela vyhnout. Pozor i na produkty, které je obsahují. Největší riziko představují transmastné kyseliny, které mají za následek zvýšené riziko srdečních onemocnění, na které v naší republice umírá 50 % populace. Jsou obsaženy nejen v margarínech, ale také ve smažených jídlech, sladkostech, slaných chipsech nebo pečivu.
  1. Uzeniny
    • Kupujte pouze kvalitní šunku s více než 90 % masa. Dobrý výběr je např. v supermarketech Lidl. Ostatní uzeniny je lepší z jídelníčku vynechat.
  1. Sladkosti
    • Každý si občas dopřeje „něco na zub“. Ale než se ládovat dorty nebo sladkými tyčinkami, je lepší zvolit zdravější variantu např. ve formě rýžových chlebíčků s polevou, cereálií nebo oříšků.
  1. Light výrobky
    • Tyto produkty mají snížený obsah cukrů nebo tuků, ale energeticky mohou být daleko výživnější než jejich standardní varianta. Dost často také dochází k nahrazení přírodních surovin umělými, které mohou škodit mnohem více než tučná jídla. Je tedy nutné velmi pečlivě sledovat jejich složení.